Hopp til innholdet
Daniel og Kateřina ser ut over Třinec fra et de den gang hemmelige gudstjenestestedene for den forfulgte tsjekkiske kirken på 1700-tallet

Misjonsprosjekt

Tsjekkia

Tsjekkia er et av landene i verden med størst prosentandel bekjennende ateister. Gjennom relasjonsbyggende arbeid blir flere introdusert for evangeliet.

FAKTA OM TSJEKKIA

• Et sekulært land i Sentral-Europa
  • Rundt 91% unge voksne i Tsjekkia har ingen religiøs tilknytning
  • For 10 år siden var det kun 10% av den tsjekkiske befolkningen som var medlem av ei kirke
  • Europas tolvte tetteste befolkede stat
  • Ostrava er den nest største byen med 1,2 millioner innbyggere

Familien Lande

Kristian Lande, kona Karianne og barna Magnus og Esther har vært misjonærer i Tsjekkia. De kjenner menneskene, småbyene og kulturen etter å ha bodd der i flere år. I løpet av årene har de erfart Tsjekkia som et land der det er lite skepsis til kirkesamfunn og dermed også åpenhet for kristne. De har også erfart noe likhet i kulturen der, som i den norske. Tsjekkere er glade i natur og idrett og man må gjerne spør tre ganger før man får et «ja». Det er noe gjenkjennende sørlandsk i det.

Da familien Lande bodde i Tsjekkia var de med på å plante menighet og dra i gang en misjonsbevegelse. Sammen med andre misjonærer i Europa dannet de et nettverk som driver med misjonsuker, også kalt «Mission Weeks».

Innholdet i en slik misjonsuke handler om å nå ut med evangeliet om Jesus Kristus til ungdommer. Et ungdomsteam reiser til landet, bor sammen med de lokale ungdommene i ei uke og går ut på gater og i parker for å spre evangeliet – gjennom sport, aktiviteter i parken, lek, møter og måltid. Gjennom flere slike uker de siste årene har vi sett at flere unge mennesker i Tsjekkia har tatt sine første steg inn i tro og misjon.

I «Bibel-beltet» i østlige delen av Tsjekkia, bor de fleste kristne. To byer Třinec og Český Těšín, er i sentrum av dette området. Hver av de to byene har rundt 30 000 innbyggere. Ungdommene der har startet en misjonsbevegelse derfra og ut til resten av landet. Det har handlet om å bygge relasjoner med kristne der for å nå ut til nye mennesker.

Familien Lande
Familien Lande. Foto: Miriam Hračka

Video fra Mission Week i Norkirken Kristiansand

Menighetsplanting og misjon

Den største storbyen i nærheten av «bibel-beltet», Ostrava, er en gruve- og tung-industriby. Sammen med en finsk teltmaker og en gjeng tsjekkiske venner planta familien Lande denne menigheten. I tillegg reiste de mye rundt i Tsjekkia på teamturer.

Da Kristian og Karianne bodde i Tsjekkia ble de kjent med Daniel Kocyan. Daniel er nå gift med Kateřina, og de arbeider begge videre med å utruste unge ledere til misjon og «Ignite weeks». «Ignite» betyr å antenne, sette i gang, og «Ignite weeks» er en videreføring av de opprinnelige «Mission weeks».

Vi støtter dette ekteparet i arbeidet de står i. De bor i Třinec, i en liten by som ble bygd opp under kommunisttiden. I denne byen er det et blokkområde der arbeidere fra hele landet flytta inn for å kunne arbeide i tungindustrien. Arbeiderne har levd adskilt fra de andre innbyggerne i byen, med sin egen dialekt og har en annen kulturell bakgrunn.

Her har Daniel og Kateřina flytta inn i en leilighet i nabolaget og driver misjonsarbeid for ungdommer der. Vi har hørt flere vitnesbyrd om ungdommer som har funnet trygghet og fellesskap i ungdomsarbeidet. Se gjerne noen av filmene som vi har lagt ut på nettsiden her.

En hilsen fra Tsjekkia mars 2021

Teamturer til Tsjekkia

Flere studenter og unge voksne hos Norkirken Kristiansand har vært på teamtur til Tsjekkia og erfart hvordan ungdommer i Tsjekkia får møter med Jesus og blir invitert med inn i menigheter. Noen av menighetslederene i Tsjekkia har også hatt kontakt med pastor Erik Albert og hatt han som mentor.

Nye teamturer starter opp igjen i august 2021. Denne gangen reiser vi til Ostrava. Vi besøker menigheten Kristian Lande var med å planta, og vi får i gang kontakt med ungdommer etter koronasituasjonen.

VÆR GJERNE MED Å BE FOR ARBEIDET I TSJEKKIA

• Daniel og Kateřina – misjonsarbeidet for ungdommer, støtte og engasjere unge ledere
  • Kirka i Tsjekkia – hvordan man kan nå inn til nye generasjoner i en globalisert verdenskultur

Lurer du på noe om misjonsprosjektet? Ta kontakt med Kristian Lande: 45224633 / krlande@gmail.com